PÁR-BESZÉD, az ARSO Magyar Klasszikus Zene napi koncertje
MŰSOR
Eötvös Péter: Dialog mit Mozart
Dobri Dániel: Harsonaverseny (ősbemutató)
Kodály Zoltán: Nyári este
Kodály Zoltán: Marosszéki táncok
Közreműködik: Dobi János Mátyás – harsona
Vezényel: Dobszay Péter Junior Príma-díjas karmester
A Magyar Klasszikus Zene Napja programsorozatot 2021-ben indította útjára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a 2016-ban elhunyt Liszt Ferenc- és kétszeres Kossuth-díjas zongoraművész, karmester és zeneszerző, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója, az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb hatású magyar muzsikusa, Kocsis Zoltán emléke előtt tisztelegve. A kezdeményezéshez azonnal csatlakozott az ország számos zenekara és oktatási intézménye, így az Alba Regia Szimfonikus Zenekar is.
A 2022-ben az együttes ismét tartalmas műsort kínál az érdeklődőknek: a „PÁR-BESZÉD” címet viselő hangversenyük programjában kortárs zeneszerzők művei lépnek diskurzusba a 20. század, immár klasszikusnak számító mestere, Kodály Zoltán kompozícióival. Eötvös Péter 2014-ben keletkezett, 2016-ban átdogozott „Dialog mit Mozart – Da Capo für Orchester” című darabja a zeneszerző által kiválasztott Mozart-töredékekre reagál a saját zenei nyelvén: „Hol én kérdezek, és ő válaszol, hol fordítva.” – írja Eötvös. Dobri Dániel, az Alba Regia Szimfonikus zenekar kortárs zenei vezetőjének From Do to Do című harsonaversenye ősbemutatóként csendül fel Dobi János és a zenekar előadásában. Új művéről így vall a szerző: „Kompozícióm nem hagyományos felépítésű versenymű. A szóló és zenekari szakaszok nem folytatnak párbeszédet egymással, inkább a harsona monologizál, már-már balladisztikusan mesél a körülötte folyamatosan alakuló zenekari szövet segítségével.” A kortárs zene színes hangzásvilágával élő alkotásokhoz Kodály fiatalkori remeke, az impresszionista zene hatásáról tanúskodó Nyári este és a verbunkos hagyományát idéző Marosszéki táncok társul. A Szent István-teremben rendezett hangverseny dirigense az Alba Regia Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője, Dobszay Péter Junior Prima-díjas karmester lesz.
A koncert előtt a kortárs zene izgalmas világába kalauzoló „Pár-beszéd”-re várják az érdeklődőket: Dobri Dánielt dr. Szabó Balázs zenetörténész kérdezi a bemutatandó harsonaverseny műhelytitkairól 18.15 órától a szent István hitoktatási és Művelődési Ház földszinti Galériájában.
Dobri Dániel: From Do to Do
Harsonaverseny Dobi Jánosnak és az Alba Regia Szimfonikus Zenekarnak
From Do to Do, vagyis „ami a csövön kifér”. Eredetileg ezt az alcímet szántam harsonaversenyemnek, de végül lemondtam az elcsépeltnek nevezhető szleng kifejezésről, és az alcímből (ami már megint dr. Szabó Balázs kollégám fejéből pattant ki – hiába a zenetudósok már csak ilyenek) főcím lett. Pedig a darab valóban végigjárja az egész „csövet” (ahogy a harsonások egymás között hívják hangszerüket), a legmagasabb regisztertől indulva egészen a recsegő-morgó nagy C-ig bezáróan.
Harsonaversenyem komponálásának első fázisában térkép-szerűen kialakítottam egy hangrendszert, ami meghatározza a kompozíció hangzását. Darabom hangzás-térképe egy olyan hatfokú rendszerre épül, amely a pentaton hangsorból indul ki. A skála három hangja egyes szakaszokban újakra cserélődik, máskor a hangrendszer kilenc fokú skálára bővül. Az új hangok megjelenése dramaturgiailag alaposan előkészített, gyakran jól hallható zenei pillanatokban történik. Ezeket a momentumokat már a zeneszerzés folyamatának elején rögzítettem, így a komponálás során „stabil cölöpökként” funkcionáltak, tehát alapjaiban határozzák meg a versenymű szerkezetét. Ez a drámai átalakulás a prím hegedűk sejtelmes C üveghangjából kiindulva összesen tizenkétszer, tizenkét hangnembe transzponálva történik meg a darabban, majd a mű végére újra a dó (C) centrumú kezdőhangnemben találjuk magunkat.
Kompozícióm nem hagyományos felépítésű versenymű. A szóló és zenekari szakaszok nem folytatnak párbeszédet egymással, inkább a harsona monologizál, már-már balladisztikusan mesél a körülötte folyamatosan alakuló zenekari szövet segítségével. A körülbelül 15 perc terjedelmű darabot – egy-két rövid fellélegzéstől eltekintve – Dobi János szólista hősiesen végigfújja.
A harsonán kétféle zenei szövet váltogatja egymást: a különböző hangfogók segítségével folyamatosan változó hangszínű, hosszú tartott hangokra és hajlításokra épülő szakaszok kontrasztálnak a beszédszerű, általában triolás zenei anyagból épülő kadenciákkal vagy éneklő dallamokkal. Végül a harcias és dühös harsonaszóló egy lassan elhaló, perceken át tartó hajlításban nyugszik meg, mielőtt utolsó hangjait is kileheli.
Dobri Dániel